loading

فرآیند تولید بطری پت

۰۱ شهریور ۱۳۹۹

/

توسط مدیریت

اصولا برای تولید یک بطری پت ابتدا به یک طرح زیبا و مناسب برای محصولی که قرار است درون آن بسته بندی شود نیاز داریم. در فرآیند طراحی موارد مختلفی بررسی می شود که از آن جمله می توان به شکل ظاهری، مقاومت بطری، تناسب ابعاد با قفسه و یخچال فروشگاه ها، فضای لیبل، نوع لیبل، شیوه نصب لیبل بر روی بطری، تحمل وزن، حجم بطری، دهانه بطری و گرماژ پریفرم مناسب و … اشاره کرد.

 

 

در مرحله طراحی ابتدا اتودهای اسکیس زده می شود و موارد مختلف بسته بندی بررسی می شود. پس از به نتیجه رسیدن طرح بطری بر روی کاغذ، حال نوبت اجرای سه بعدی آن در کامپیوتر توسط نرم افزارهای مختلف طراحی سه بعدی است. (تیم طراحی طرح آوند با به کارگیری نرم افزارهای مختلف سه بعدی نظیر تری دی مکس، زیبراش، کتیا، سالیدورک و … این خدمت را ارائه می دهد) در مرحله اجرای سه بعدی ضمن طراحی شکل ظاهری حجم، ابعاد و گرماژ پتیفرم مصرفی تنظیم می شود و همچنین قابل تولید بودن طرح اسکیس شده نیز بررسی می گردد.

اگر در مورد پتیفرم اطلاعاتی ندارید می توانید مقاله پریفرم چیست؟  را مطالعه کنید.

 

 

پس از پایان طراحی سه بعدی حال نوبت گرفتن پرینت سه بعدی از طرح سه بعدی آماده شده است تا مجددا طرح بطری از همه نظر به صورت فیزیکی هم بررسی شود.
یکی از نکاتی که پیش از ساخت قالب باید حتما در نظر گرفته شود میزان جمع شدن بطری پس از تولید می باشد که این اتفاق موجب کم شدن حجم بطری پریفرم پت می گردد.
دیگر نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که دهانه پریفرم تنها قسمتی است که طراحی نمی شود و در حین قالبگیری بادی تغییری نمی کند و ابعاد و مشخصات آن برمی گردد به پتیفرمی که برای تولید انتخاب می کنید.

 

 

پس از پایان طراحی و ساخت نمونه های 3 بعدی بطری و رفع اشکالات احتمالی فایل 3 بعدی آماده شده برای ساخت قالب به بخش قالبسازی می رود. در این بخش فایل سه بعدی را به 3 قسمت تقسیم می کنند که شامل دو بخش بدنه بطری و یک بخش کف بطری می باشد. بخش های مختلف را با کمک دستگا های CNCبه صورت منفی درون بلوک های آلومینیومی مخصوص تراش می دهند و پس از پایان تراش آن ها با دقت پولیش می کنند تا سطحی صاف و هموار داشته باشند.
حال قالب ها به بخش تولید رفته و بر روی دستگاه بادکن پریفرم بسته می شود.
دستگاه های بادکن انواع مختلفی دارند که به طور کلی می توان آن ها را به سه دسته دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم کرد که دستگاه های بادکن اتوماتیک بطری هایی به مراتب با کیفیت بالاتر تولید می کنند.

 

 

به طور کلی دستگاه های بادکن پت پریفرم متشکل از دو بخش اصلی است: بخش نخست آون دستگاه که شامل چند طبقه المنت شیشه ای است. دمای این المنت ها با توجه به وزن، شکل و رنگ پت پریفرم تنظیم می شود. پت پریفرم در این آون تا دمای TG حرارت دیده و نرم می شود. TG ) دمای انتقال شیشه ای که برای PET در محدوده ۷۶ درجه سانتیگراد است .(بخش دوم، بادکن دستگاه است که شامل plc و گیره دستگاه می باشد که قالب روی آن نصب می شود.
حال پت پریفرم که در آون حرارت دیده و نرم شده است درون قالب قرار گرفته و با فشار هوای میله ای که درون پت پتیفرم قرار میگیرد باد شده، به بدنه سرد قالب می چسبد و شکل قالب را به خود می گیرد. نکته این که قالب های بادی کششی نیز همانند قالب های تزریق توسط آب سرد خنک می شوند.
در این مرحله بطری پت شکل گرفته و آماده بسته بندی است.